A program címe:
Terepgyakorlatok a Szelidi-tó környékén
„Semmit se vigyél el magaddal, csak az
általad készített fotókat, és semmit se hagyjál itt, csak a lábnyomodat.”
Az erdei iskola program céljainak, tartalmi
követelményinek rövid bemutatása:
Célok:
- Természet egységének felismerése
- Tantárgyi integrációs törekvések
megvalósítása
- Természeti tárgyak, dolgok, jelenségek
észlelése, megfigyelése, vizsgálata
- Megfigyelő és kísérleti eszközök
környezetbarát használata
- Megismerési módszerek, életviteli
szokások, készségek, képességek, és pozitív személyiségjegyek tudatos
tevékeny fejlesztése.
- Az együttes cselekvésekhez szükséges
sajátos kommunikáció fejlesztése
- Környezeti érzékenység fejlesztése, a
környezeti identitás alapozása.
- A természet, időbeli és térbeli
változásainak érzékelése, értelmezése helyi, térségi, majd globális
szinten
- Élőlények leírása és jellemzése,
rendszerezett faj, - és társulás- ismeret
- Földrajzi táj és a földrajzi környezet
alakulásának adott szintű értelmezése
- Ember szerepe az ökológiai folyamatokban
- A környezeti problémák
természettudományos megközelítésű értelmezése
- Fenntartható fejlődés elveinek
megismerése, helyi megoldások
- A környezet egészségünkre gyakorolt
hatásai
- Tudatosodjon az egészséges életmód és a
személyi higiénia fontossága
- A táj környezeti, társadalmi értékeinek
megismertetésével a helyes környezeti attitűd, magatartás, értékrend
alakítása.
- Felelős állampolgári szerepekre való
felkészülés
- Természetes anyagok tulajdonságaival való
ismerkedés
- Közvetlen környezet szokásainak,
hagyományainak megismerése.
Tartalmi követelmények rövid
bemutatása A program próbál bizonyos esetekben közelíteni a KNP által
kijelölt tanösvény bemutató anyagához. Talán pozitívan értékelhető e közös
munka. Ugyancsak részt kívánunk venni a tanösvény kiépítésében. Az alsós
programban már utaltunk a védett terület szabad bejárására, ugyanis a tó
környékén üdülő övezet létesült és most is épül.
I.
modul: Amiért a tavat természetvédelmi
területté nyilvánították (4X45perc)
A modul a negyedkori morotva
tó keletkezésének megismerésével és környezetének bemutatásával foglalkozik.
Hallanak a tó gyógyhatásáról (jódtartalom),
és a sós szikes vizéről, az alkalmankénti vízszennyezésről, amit az
időközönként elterjedő hínárosodás is mutat.ról. Ugyanis a településen még
nincs kiépített szennyvízcsatorna hálózat. Gyerekeink ezért végeznek
ökológiai vízvizsgálatokat, melyek eredményei számukra felejthetetlen lehet.
Példákat hoznak a globális vízszennyezésre. Megismerik a tó védetté
nyilvánításának okait; többek között jellegzetes és ritka alga-fajok itteni
előfordulását.
II.
modul: A tópart életközössége
(4X45perc)
Felfedezik a lábáztató fákat,
majd környezetükben gyűjtenek különböző szerveket. Rajzolnak,
kéregnyomatokat készítenek. A nád felismerésével megtalálják a tó
természetes „szűrőjét”, mely segíti a tó öntisztulását. Ez azonban véges.
Itt is elvégzik a csoportok az ökológiai összehasonlító vizsgálatokat. Itt
is beigazolódik a vízszennyezés helyi problémája, mivel az üdülők
szikkasztójából átszivárog a szennyvíz. Planktonhálóval merítenek és a
mélyből élőlényeket hoznak fel vizsgálat céljából. Megfigyelik a tópart
állatvilágának környezethez való alkalmazkodását, testfelépítés – életmód
vonatkozásában. Megismerik az itt élő védett gerinceseket. Táplálékláncokat,
táplálkozási hálót alkotnak. Interjút készítenek az egyik horgásszal, aki
segít felboncolni egy kifogott halat (ponty), majd megkeresik közösen azt a
belső szervét, mely segít a vízi életmódhoz való alkalmazkodásban.
III.
modul: A tavat ölelő erdők
életközössége (4X45perc)
Megfigyelési szempontok
alapján felfedezik a lombhullató erdő szintjeit .A telepített erdő fáit
(kocsányos tölgy, szürke és a fehér nyár, a mezei szil, és a hegyi juhar)
megnevezik, majd a kiválasztott fajt morfológiailag jellemzik. Az akác ma
már honosult faj. A cserjék közül a galagonya, kökény és a varjútövis benge
a jellemző. Hallották már és most megtapasztalják az erdő jelentőségét a
tiszta levegő létrehozásában. Táblázat alapján kitudják számítani egy adott
fa oxigéntermelését. Zöld leveleket gyűjtenek, mivel tervezik a színanyagok
kimutatását. Légszennyezés vonatkozásában zuzmókat keresnek, melyek
indikátornövények e célra. A cserjék szerveinek összehasonlítását követően
virágos növényeket és gombákat kutatnak az avarszinten. Majd avarlétrát
állítanak össze faágakból, mely jelképezi a falevelek pusztulását,
átalakulását. A levelek között ízeltlábúakat tárnak fel, melyeket nagyító
alatt vizsgálnak. Az erdei lakótelep hangos a madarak zajától, köztük néhány
védett fajjal: nagy fakopáncs, fekete harkály, a ragadozók közül a karvaly
és az egerészölyv. Lakhelyeket kutatnak, figyelik a környezethez
alkalmazkodás színes változatait életmód tekintetében. A felfedezett
állatokat csoportosítják szempontok szerint, majd rendszerezik őket.
IV.
modul: Honismereti városnézés az érseki
Kalocsa városában (5X45perc)
A program előkészítéséhez
térképeket néznek át és úti könyvekben búvárkodnak. A csoportok feladatokat
kapnak , majd +feladatként anyagot gyűjtenek a korongozás és a szövés népi
mesterségeihez. Városközpontban az épített környezetben értékes műemlékekkel
találkoznak. (barokk Székesegyház, Főszékesegyházi kincstár, Érseki Palota,
Érseki Könyvtár, az I. István Gimnáziumban meglelhető az obszervatórium,
mely Fényi Gyula neves csillagász munkahelye volt. A Viski Károly Múzeum
összegzi számukra a kalocsai Sárköz életét néprajzi kiállítás kapcsán.
Megnézik a Paprika Múzeumot, mely bemutatja az ország 2. paprikatermő
területének feldolgozó üzemét. A program zárása az érseki kertben zajlik.
V.
modul: Szövés és fazekasság mint ősi
mesterségek (6X45perc)
Mindkét ősi mesterségben
érvényesül az ember és a természet szoros kapcsolata. Ezeken a
foglalkozásokon a gyerekek megismerik a természetes anyagokat (agyag,
gyapjúfonal, rongy), melyekkel dolgozni fognak. Először a munkaeszközök
működését fogják elsajátítani (korongozás, szövés szövőkereten, álló és
fekvő szövőszéken) Kis tarisznyákat és alátéteket szőnek majd, amit
hazavihetnek., - ugyancsak cserépedényeket.
VI.
modul: A Kékesi- rét (szikes terület)
életközössége (4X45 perc)
Megismerik az ember
természetátalakító tevékenységének következményeit, ahol a mesterségesen
kialakított csatornarendszer csökkentette a tó sótartalmát, ugyanis a Kékesi
– rét eredetileg szikes puszta volt, a tó természetes vízgyűjtő területe.
Természetvédelmi megfontolásból megoldották a problémát, a tavat elkerülő
csatorna kiépítésével. Bejárják a tó észak – keleti csücskénél lévő szikes
területet. Ökológiai vizsgálatokat végeznek talaj és víz vonatkozásában.
Felfedezik a szikes mocsarakban a sziki kákát és a nádat. A sziki őszirózsát
(ősszel), a magyar sóvirágot, a bárányparéjt és a pozsgás zsázsát
növényhatározók alapján. tanári segítséggel. Gyógynövények közül a kamillát,
az orvosi székfüvet.
Merítéssel csíkbogarat, a víz
felszíne felett szitakötők (vízi pásztor), és a lyukakban élő szongáriai
cselőpók láthatók. Gazdag a madárvilág, hangsúlyos a madárvédelem:
fokozottan védett gólyatöcs, a gulipán és a piroslábú cankó. A nádasok
világában a nádirigó, a cserregő nádi poszáta hallatja hangját, ahol
táplálékot és védelmet találnak. Itt tanyáznak a védett kétéltűek és a
hüllők.
Kiegészítő modulok
választhatók a részrogramok oldalon!
Példa napi beosztásra:
1. nap |
|
Délelőtt |
-
Érkezés,
regisztráció, szobák elfoglalása, bemutatkozás játékosan,
munkacsoportok létrehozása önkéntességi alapon (csoportvezető,
terepnapló vezető megválasztása)
-
Házirend és
a Balesetvédelmi szabályok megismerése,
-
Honnan –
hova jöttünk? önálló térképmunka, ismerkedés a közvetlen
környezettel,
-
időjárási
megfigyelő állomás helyének kijelölése – megfigyelés
jegyzetelése táblázat alapján, - napi csoportváltással.
-
Délutáni
program közös megbeszélése.
-
Mit tegyünk
a hátizsákba ?
|
Délután |
-
Amiért a
tavat természetvédelmi területté nyilvánították
(1.modul) (4X45perc)
-
1.fogl. A
morotvában sötéten csillogó Szelidi-tó.
-
2. fogl. Az
élet bölcsője
-
3-4. fogl. Az
algák világa
|
Este |
-
Közös
beszélgetések a napi élményekről, - a terepi tevékenységek
értékelése. Begyűjtött anyagok rendezése, rendszerezése.
-
Sikerült–e a
csoportnak környezetbarát módon viselkedni-e a terepen ?
-
Következő
nap programjának közös előkészítése: Szakkönyvállomány és a
vizsgálati eszközök kiválogatása.
-
Esti séta:
hallgassuk együtt a természet hangját !
|
2. nap |
|
Délelőtt |
-
A tópart
életközössége (II. modul) (4X45 perc)
-
1 – 2. fogl.
Víz – vízparti növények (2 óra)
-
3. fogl.
A tópart állatai
-
4. fogl.
A Szelidi – tó mint horgászparadicsom
|
Délután |
-
A tavat
ölelő erdők életközössége (III. modul) (4X45 perc)
-
1 –2. fogl.
Lombhullatók fák, cserjék (2 óra)
-
3. fogl.
Az erdő avarszintjén
-
4. fogl.
Erdei lakótelep
|
Este |
-
Az eltelt
nap értékelése, élmények. Játék: Kapzsiság vagy túlélés
-
Gyűjtések
rendezése, rendszerezése. Készülés a másnapi programra.
Programterv, vizsgálati eszközök, szakkönyvek összeválogatása.
|
3. nap |
|
Délelőtt |
-
Honismereti városnézés az érseki Kalocsa városában ( IV. modul)
(5X45 perc)
- 1.
fogl.Az érseki város természetföldrajzi elhelyezkedése
- 2-3-4.
fogl. Történelmi múlt megismerése
- 5. fogl.
A látottak tartalmi összegzése
|
Délután |
-
Szövés és
fazekasság mint ősi mesterségek (V. modul) (6X 45 perc)
-
1.fogl.
Ősi mesterségek történelmi múltja
-
2-3. fogl.
Ismerkedés a fazekas munkával (2 óra)
-
4-5-6.
fogl. Ismerkedés a szövéssel mint ősi mesterséggel (3 óra)
|
Este |
|
4. nap |
|
Délelőtt |
-
A Kékesi –
rét életközössége (VI. modul) (4X45
perc)
-
1 – 2.fogl.
A tavat tápláló Kékesi – rét (2 óra)
-
3.
fogl. Sótűrő növények
-
4. fogl.
Az állatok nyomában
|
Délután |
-
Elkészült
munkák, gyűjtemények, tablók rendszerezése életközösségek
vonatkozásában - Az otthoni iskolai kiállítás rendezése
céljából.
-
Játék: A
globális kekszes kosár
|
Este |
-
Pásztortűz,
kenyérsütés parázson, önértékelő élménybeszámolók csoportonként:
miért éreztük jól magunkat az erdei iskolában ? Helyi értékelés,
jutalmazás
|
5. nap |
|
Délelőtt |
-
Értékelő
beszélgetés a tóparton: Öröm – bánat térkép készítése
-
Kérdőív
feldolgozás: tanároknak, tanulóknak.
-
Útvonalterv
készítés hazafelé. (térképmunka)
|
Délután |
|