A program címe:
Gyere velünk, csodára lelsz!
(1-4. osztály számára)
Az erdei iskola program céljainak, tartalmi
követelményinek rövid bemutatása:
- Pozitív környezeti viselkedés – ökológiai
kultúra alapozása
- Élményként dolgozzák fel a természet
szépségeit, csodáit
- Esztétikai érzékenység fejlesztése
természetes és épített környezetben
- Környezeti identitás alapozása
- Tiszteljék a környezetkímélő,
környezetbarát magatartást
- Érzékeljék a talaj, a víz, a levegő
tisztaságának fontosságát helyi és globális szinten
- Vegyen részt újrahasznosítható anyagok
gyűjtésében
- Tudatosodjon a természetbarát viselkedés
- Tájékozódás
- Terepi séták, barangolások
- Értsék az ökológiai játékokat
- Élvezzék az egészséges környezetet,
időjárásnak megfelelően öltözzenek
- Figyeljenek a helyes táplálkozás, a
tisztálkodás és a napirend betartására
- Ismerjék meg az a földrajzi tájat, ahol
az erdei iskola program működik
- Ismerjék meg a közvetlen környezet
szokásait, hagyományait
Tartalmi követelmények rövid
bemutatása:
Alsó
tagozat: A program Szelid (település) életközösségeit ( a védett
Szelidi – tó és környéke, az erdő, és a Páskom) célozza meg. A komplex
programban hangsúlyos az iskolából hozott ismeretek felelevenítése és
alkalmazása. Esetenként új ismeretek befogadása valósul meg e csodálatos
természet felfedezésével. A valóságban a foglalkozások egymásba
integrálódnak, ugyanis egy ugyanazon terepen, ugyanazon életközösségben nem
választhatók szét az élő és élettelen tényezők, összetevők. Terepi program a
tanulói érzelemvilág kibontását érvényesíti, gyakran „játszva tanulás”
formájában. Ugyanis a gyermekek közvetlen kapcsolatban kerülnek az őket
körülvevő természettel, amelyben ugyancsak kiemelt az együttdolgozás és a
kommunikáció.
I.
modul: A Szelidi – tó életközössége ( 5 X 45 perc )
Természetvédelem feladatainak felelevenítése. Tájékozódás iránytűvel. A tó
földrajzi helyzete, keletkezése. Környezeti tényezők vizsgálata.
Vízszennyezés mint helyi és globális probléma. A tóparti homok érzékszervi
vizsgálata. Vízparti fákkal és virágos növényekkel kapcsolatos
megfigyelések, vizsgálódások. A tó állatvilága. Védett fajok. Környezethez
alkalmazkodás formái. Összefüggések feltárása a környezet és az életmód
függvényében. Táplálékláncok. Közmondások gyűjtése. Papírsárkány szerkezeti
összeállítása (gyűjtött téli nád).
II.modul: Terepi séta az erdőben (5X 45 perc) Az erdő szintjei.
Az erdő állatvilága. Védett fajok. Táplálékláncok. Telepített erdőben
környezeti tényezők vizsgálata. Az erdő mint oxigénfejlesztő. Világprobléma
a fák kivágása. Javasolt megoldások. Gyűjtések „Talpalatnyi természet”
játék.
III.
modul: felfedezések a Páskom területén (5X 45 perc) Tanult
lágyszárú növények felismerése. Környezeti tényezők vizsgálata.
Levegőszennyezettség mérése helyi szinten. A természet ritmusa.
Kölcsönhatások Védett növények és gyógynövények. A rét állatvilága.
Táplálékláncok.
Javasolt kiegészítő modulok:
-
IV.
modul: Szövés és fazekasság mint ősi mesterségek (6X45 perc)
-
V.
modul: Vízhez kötődő néphagyomány Szeliden (4X 45 perc)
-
VI.
modul: Éjszakai csillagászati megfigyelések (4X45perc)
részletes ismertető, illetve
további modulokról információ a részprogramok
oldalon!
Az erdei iskola program
napokra, ezen belül délelőtti/délutáni/esti foglalkozásokra lebontott
programja, példa:
1. nap |
|
Délelőtt |
-
Érkezés,
regisztráció, a Házirend, a Balesetvédelmi előírások
megismerése, szobák átvétele, munkacsoportok önkéntes
létrehozása (csoportvezető, terepnapló vezető megválasztása),
ismerkedés a közvetlen környezettel,
-
„Hol vagyunk
?” – térképmunka – feladatlap.
-
Időjárási
megfigyelő állomás helyének kijelölése, folyamatos csoportmunka
– terepnapló - feladatlap)
-
a délutáni
program szakmai előkészítése, botanikai hátizsák összeállítása,
öltözködés
|
Délután |
- I. A
Szelidi – tó életközössége modul (5X45 perc)
- Szelidi
– tó és környékének földrajzi helyzete, keletkezése (1.fogl.) (2
óra)
- Vízparti
fák (2.fogl.)
|
Este |
-
Beszélgetések
az első élményekről. Betartottuk – e mindannyian a környezet és
természetvédelmi szabályokat ?
-
Búvárkodás a
könyvtárban – beszélgetés a Vörös Könyv tartalmáról, képeiről A
papírsárkány felöltöztetése.
|
2. nap |
|
Délelőtt |
-
Papírsárkányok röptetése.
-
Virágos
növényekkel kapcsolatos megfigyelések, vizsgálódások, pantomim
játék (3. fogl.)
-
A tó
állatvilága , ( 4. fogl.)
|
Délután |
-
II. Terepi
séta az erdőben modul (5X 45 perc)
-
Tanult és
felfedezett fák, cserjék felismerése, csoportosítása (1 – 2.
fogl.)
-
Kis
növényhatározó alapján. gyűjtések, „Talpalatnyi természet” játék
-
Lágyszárú
erdei növények és a gombák. (3.fogl.)
|
Este |
-
Videofilm:
Kis növényismeret (erdő, rét, víz, vízpart) 55 perc
-
Esti séta:
hallgassuk együtt a természet hangját !
|
3. nap |
|
Délelőtt |
|
Délután |
-
Virágzó
lágyszárúak ( 2. fogl.) (2 óra)
-
A legelő
védett és gyógynövényei (3.fogl.)
-
A legelő
állatvilága (4.fogl.)
|
Este |
-
Beszélgetések az egészséges életmódról,
-
Videofilm: (Reflektor
Video: Vadon nőtt gyógynövények (57 perc)
-
Hogyan
készítsünk gyógyteát ?- bemutató
|
4. nap |
|
Délelőtt |
|
Délután |
-
Elkészült
munkák, gyűjtemények (Terepnaplók, talajtérképek, vázlatrajzok,
tablók, írott történetek, mesék, népdalok rendezése az otthoni
iskolai kiállítás összeállítása céljából.
-
„Minden
mindennel összefügg” játék.
|
Este |
-
Pásztortűz,
kenyérsütés parázson, önértékelő élménybeszámolók csoportonként:
miért éreztük jól magunkat az erdei iskolában?
-
Programvezető értékelése.
-
Virágénekek,
népdalok megszólaltatása
|
5. nap |
|
Délelőtt |
|
Délután |
|
|